www.FardidBanaMandegar.ir
مـدیـریـت و اجـرا
هر فرد به طور متوسط تقریباً نود هزار ساعت، یعنی معادل یک سوم عمر خود را در محل کار می گذراند. محل کار می تواند خانه دومی برای بزرگسالان باشد و گذراندن ساعات طولانی در محیط کار، به میل دیرینه برای تغییر در آن دامن زده است. در طول دههها، عوامل مختلفی از جمله بیماریهای همهگیر، بحرانهای اقتصادی و تغییر اولویت های انسانی، بر ماهیت کار و مکانهایی که مردم در آن کار میکنند تأثیر گذاشته است. پدیده های اخیرِ استعفاهای کلان و اتخاذ گسترده رویکرد دورکاری و کار به صورت ترکیبی(حضوری و دوکاری)، تحول محیط های کاری را تسریع کرده است. در پاسخ به این تحولات ، سازمانها به طور فزایندهای به تجربه کلی کارکنان اولویت میدهند و متوجه نیاز به ایجاد محیطهایی شده اند که ساختارهای کاری در حال تکامل را در خود جای میدهند و در عین حال رضایت، مشارکت و رفاه را در میان نیروی کار خود تقویت میکنند.
معماری و طراحی محل کار اغلب تصویری از محیط های پر جنب و جوش و مجهز به امکانات تفریحی با پلان باز را تداعی می کند. این فضاهای زیبا در برخورد با متدهای روز محل کار و تحت تاثیر قرار دادن مشتریان و بازدیدکنندگان موفق هستند، اما اغلب برای موفقیت کارکنان بهینه نیستند. با تغییرات امروزی پس از همهگیری کرونا در محل کار، که تمرکز کسبوکار بر حفظ استعداد، بهینهسازی فضا، بهرهوری و استراتژیهای کار به صورت ترکیبی است، لازم است که معماران تمرکز محدودتر طراحی فضاهای فیزیکی را برای طراحی تجربیات جامع تر و موثرتر کارمندان رد کنن.. تجربیات موثر کارکنان یعنی ایجاد محیطی که استعدادهای برتر را جذب و حفظ کند، فرهنگی که در آن تیمها شکوفا میشوند و افزایش بهرهوری منجر به افزایش درآمد و نوآوری میشود، و این موضوع بیش از هر زمان دیگری برای شرکتها حیاتی شده است.
دستیابی به نرخ استثنایی استخدام و حفظ نیرو، نیازمند رویکردی همه جانبه در زمینۀ تجربه محیط کار است و تضمین می کند که سازمان ها نیازهای روزانه نیروی کار خود را برآورده می کنند. به موازات با تاکید صنعت فناوری بر تجربه کاربری، شرکت های طراحی اکنون برای طراحی محل کار، روش تجربه رسمی را در پیش می گیرند. Geniant، یک شرکت مشاوره تجربی نسل جدید است که به سازمان ها کمک می کند تا با شکل دادن به تجربیات کارکنان از طریق رویکرد داده محور، واقعیت های خود را تغییر دهند. این شرکت قویاً بر این باور است که تجربیات استثنایی در تقاطع فضای فیزیکی، فناوری و افراد قرار دارند.
این شرکت با تیمی چند رشته ای از معماران، طراحان خدمات و توسعه دهندگان نرم افزار، از تحقیقات روی کاربران برای تقویت نتایج مبتنی بر داده خود استفاده می کند . شرکت Geniant در همکاری با مدیر شرکت Artful Acoustics برای افزایش بهرهوری کارکنان این شرکت، ابتدا به دنبال درک چالشها و راهحلهای بالقوه کارکنان از طریق یک نظرسنجی جامع در محل کار، جلسات تیمی، بررسی همه چیز در مورد شغل و وظایف و مسئولیتهای هر یک از کارکنان و بحثهای فردی بود.این شرکت با جمع آوری نزدیک به هزار نقطه داده از تحقیقات خود و تجزیه و تحلیل آنها، مضامین سبک کاری و انواع شخصیت ها را مشخص کرد که منجر به ایجاد هفت منطقه مجزا در طرح طبقه باز قبلی دفتر شد. هر منطقه حول شخصیتهای مشخصی مانند "سازندۀ متمرکز" یا "مشاور حمایتی" تعریف میشود، که در سبک کاری که منطقه پشتیبانی میکند متفاوت است. تحقیقات روی کارکنان، به طراحی محل کار دامن زد و به فضای ایجاد شده اجازه داد تا نیازها و خواسته های واقعی کارکنان را هدف قرار دهد.
معماران با الهام گرفتن از طراحی مبتنی بر تجربه کاربران و تحقیقات کاربران در صنعت فناوری، می توانند فضاهایی را طراحی کنند که نه تنها معیارهای کمی بلکه کیفی را برآورده می کنند. رویکرد سنتی برای طراحی محیط های کاری بر معیارهایی مانند نسبت صندلی به هزینه برای هر فوت مربع و نرخ اشغال متمرکز بود. با این حال، طراحی با استفاده از تجربیات، مستلزم در نظر گرفتن معیارهای کیفی مانند رضایت و عوامل نارضایتی است که بینش هایی را در مورد تجربه شخصی از فضا نشان می دهد.
به طور سنتی، شرایط اقتصادی و پیشرفت های تکنولوژیکی ، بیشترین تأثیر را بر طراحی محل کار داشتند. تغییر تمرکز در طراحی به سمت تجربه، بر نوآوری، فعالیت های کارگری، فرهنگ سازمانی و تسهیل فناوری های فعلی و آینده تأکید دارد. تجارب باید شامل حوزههایی باشد که نه تنها فضا، بلکه تغییرات فرهنگ و ارتباطات دیجیتال را در نظر می گیرند .» دیوید دوان، مدیر ارشد فضای فیزیکی درشرکت geniant، میگوید: «ما در حال فکر کردن به همه چیز هستیم، از ارگونومی یک صندلی گرفته تا هماهنگی جلسات و تنظیم دفتر کار تا برای کارمندان در طول مدت زمانی که در محل کار هستند، بهترین تجربه را ایجاد کنیم .»
طراحی برای داشتن یک تجربه ایده آل در محل کار، این پتانسیل را دارد که دوباره هدف و انگیزه را در محل کار تقویت کند. گذار به سمت کار از راه دور، تحت تأثیر رویدادهایی مانند بیماری کووید 19، باعث ارزیابی مجدد ساختارهای معمولی در محل کار شده است. در حال حاضر نیاز فزاینده ای به درک افراد و تیم ها وجود دارد، و به جای داشتن یک راه حل یکسان برای همه ، محیط کار را از طریق یک رویکرد چند وجهی بهبود می بخشد. این شرکت از شناسایی نقاط ارتباطی مختلف، از تغییرات فرهنگی کم هزینه گرفته تا تغییرات طراحی فیزیکی در مقیاس بزرگ تر، برای ایجاد یک محیط کاری موثرتر حمایت می کند.
با مشخص شدن خواستههای کارکنان از طریق مصاحبهها و جمعآوری دادهها، سازمانها میتوانند تجاربی ایجاد کنند که نوآوری و بهرهوری را رو به جلو پیش می برند. ویکتور سعد، مدیر عامل موسسه تجربه، سه رکن اساسی را معرفی می کند که به انگیزه کارکنان کمک می کند: باور، حس تعلق و رشد . اولین مورد شامل یافتن هدف از طریق انگیزه درونی و ارتباطات شخصی است. مورد دوم بر ایجاد یک فرهنگ محیط کار فراگیر که حس تعلق را تقویت می کند، تاکید دارد و رکن سوم بر ارائه مسیری روشن برای رشد فردی در سازمان تمرکز دارد. هنگام در نظر گرفتن جنبه های ملموس محل کار، طراحی نقاط ارتباطی که به رضایت کارکنان کمک می کند و تیم ها را با چشم انداز مشترک شرکت همسو می کند، مهم است.
فراتر از نیازهای عملکردی، معماران اکنون فضاها را با فرهنگ و ارزش های یک شرکت هماهنگ می کنند. سازمانهایی مانند موسسه تجربه از این رویکرد حمایت میکنند و بر پیوند حیاتی بین طراحی محیطی و هویت فرهنگی سازمان تأکید میکنند. دوان می گوید: «محیط های کاری باید طوری طراحی شوند که به طور قابل اعتمادی هر روز حالت شادمانی را القا کنند، این مفهوم شامل فضاهایی برای قرار گرفتن در معرض ایده های جدید، ارتباط عمیق اجتماعی، مدیریت دانش، هم کاری و تفکر محض است. معماران با پرورش حس تعلق و ارتباط میان کارمندان به میزان بالاتر رضایت شغلی کمک می کنند.
محل کار یک عامل محوری در شکل گیری تجربه روزانه نیروی کار است. اتخاذ یک رویکرد کاربر محور در چشم انداز کاری چند وجهی امروزی ضروری است، محیط هایی انعطاف پذیر، سازگار و پیشرفته که رفاه کارکنان را در اولویت قرار می دهد. این شیوه طراحی تکامل یافته، یک سرمایهگذاری در موفقیت سازمانی است، و معماران نقش کلیدی در طراحی فضاهایی دارند که تعامل و بهرهوری را بالا میبرد، هزینههای گردش مالی را کاهش میدهد و تصویر برند را بهبود میبخشند. معماران در حال حاضر متصدیان تجربیات پویا هستند و در شکلدهی به فضاهای کاری که نیازهای فعلی را برآورده میکنند ، موثرند و در عین حال خواستههای آینده نیروی کار را پیشبینی میکنند.
نویسنده : آنکیتا گاتوپالی
مطالب مرتبط